Straatsburgjournaal dag 4: een zeer informatieve dag!

• Straatsburgjournaal dag 4: een zeer informatieve dag!

Van 3 tot en met 7 oktober 2011 brengt een delegatie van het Model European Parliament Limburg een bezoek aan de Europese instellingen in Straatsburg. Dit bezoek vindt plaats op initiatief van René van der Linden (oud-voorzitter Parlementaire Assemblee van de Raad van Europa en lid Comite van Aanbeveling MEP Limburg) en Raphaël Lepot (voorzitter Stichting MEP Limburg). Het is inmiddels het derde bezoek van de Stichting, na succesvol verlopen bezoeken in 2007 en 2009. De bedoeling is dat scholieren meer inzicht krijgen in (het belang van) de Raad van Europa.

Tijdens deze Straatsburg-reis neemt iedere deelnemer samen met een aantal reisgenoten één dag de rol van verslaggever op zich. In het onderstaande reisjournaal kunt u lezen over de ervaringen op dag 4 van Pien Goutier (Bouwens van der Boije College), Jens Emmers (Philips van Horne SG) en Melvin Roeleveld (Charlemagne College).

Op donderdag 6 oktober brak dag 4 van onze Straatsburgreis aan. Na reeds drie dagen in het internationale Straatsburg doorgebracht te hebben, waren we vandaag weer vroeg uit de veren voor een aantal bijzondere ontmoetingen bij de Raad van Europa.

Veel tijd om na te praten over dit gesprek hadden wij echter niet, aangezien we, met een beetje tijdsdruk, verwacht werden voor een ontmoeting met dhr. Thomas Hammarberg, Commissaris voor de Rechten van de Mens. Bij het gesprek met dhr. Hammarberg werd er veel duidelijk over de rol van dit onafhankelijk college dat mensenrechten promoot in alle 47 lidstaten. Ook interessant aan deze conversatie was het feit dat dhr. Hammarberg gisteren nog een ontmoeting had met onze minister van Integratie en Asiel, dhr. Gerd Leers. Dit leidde natuurlijk tot de nodige vragen over dit onderwerp.

Na deze ontmoeting hadden we een half uurtje pauze, waarna we nog een deel van het debat van de Parlementaire Assemblée konden bijwonen. Later die dag zou de Parlementaire Assemblée de President van Palestina, dhr. Mahmoud Abbas, ontvangen. De reden van zijn bezoek was het feit dat Palestina eerder deze week ‘partner’ is geworden van de Raad van Europa.

Hierna werden wij door onze persoonlijke gids van het Palais de l’Europe naar de volgende conferentiezaal geleid, waar wij een ontmoeting hadden met mevr. Ellen Berends en dhr. Jan Rademaker. Beiden zijn lid van de Permanente Vertegenwoordiging van Nederland bij de Raad van Europa en meer specifiek bij het Comité van Ministers. Door dit gesprek werd er veel duidelijk over de Permanente Vertegenwoordiging en de verantwoording die ze moeten afleggen aan de Nederlandse regering.

Toen we na de ontmoeting het Palais de l’Europe verlieten, werd er een prachtige rode loper uitgerold, dit alles natuurlijk in het teken van het bezoek van Mahmoud Abbas. Vervolgens werd er koers gezet naar het centrum van Straatsburg waar we konden genieten van een heerlijk broodje van een typisch toeristisch eettentje. De rest van de middag konden we vrij in Straatsburg doorbrengen; de een ging even shoppen, de ander maakte het gezellig op een van de vele terrasjes.

Na de middagpauze hadden wij een gesprek met Maud de Boer-Buquicchio. Zij is plaatsvervangend Secretaris-generaal van de Raad van Europa. Ze kwam op ons over als een vrouw met veel gezag, wat perfect bij haar belangrijke functie past. Ze vertelde ons onder meer over haar carrière binnen de Raad van Europa en de taken die ze nu in haar functie uitvoert. Haar belangrijkste missie vindt zij op dit moment ervoor zorgen dat het nieuwe verdrag ter bescherming van vrouwen tegen huiselijk geweld in alle lidstaten geratificeerd wordt.

Daaropvolgend gingen we gezamenlijk dineren in een gezellig, ouderwets en Duits-ogend restaurantje. Na deze maaltijd hebben wij ons vanwege de aanhoudende regen naar de rondvaartboot gehaast om niet doorweekt aan te komen. Ondanks het feit dat het donker was en de ramen volledig ondergeregend waren, hebben we toch kunnen genieten van het tochtje over de ‘ill’.

Na een enerverende dag, was het tijd om hotelwaards te gaan, maar niet voordat wij in de bus de heer Raphaël Lepot via de telefoon uitgebreid hadden bedankt voor de organisatie van deze bijzondere reis. Bij het hotel aangekomen werd de traditie van de avonden daarvoor doorgezet en werd er nog gezellig nagepraat over deze fascinerende en bijzonder interessante dag.

De eerste ontmoeting van de dag was met dhr. Mevlüt Çavuşoğlu, President van de Parlementaire Assemblée en tevens lid van het Turkse Parlement. Dhr. Çavuşoğlu is de eerste Turkse én islamitische President van de Parlementaire Assemblée. Bij binnenkomst in zijn eigen ontvangstruimte werden wij allen hartelijk door hem ontvangen met een vriendelijke handdruk en een “How are you?”. Na een beetje aftasten van beide kanten en een korte uitleg over zijn verantwoordelijkheden als president werd het vragenvuur geopend waarna dhr. Çavuşoğlu de vragen naar eer en geweten wist te beantwoorden. Na dit intrigerende gesprek werden wij door dhr. Çavuşoğlu uitgenodigd voor een foto op de trappen van het Palais de l’Europe.