-
Schoolvoorronde: Raayland College
De stichting MEP organiseert simulatiezittingen van het Europees Parlement. Het
doel hiervan is om jongeren inzicht te geven in het functioneren van het Europese
politieke bestel. Jonge mensen zien zo hoe Europees beleid tot stand komt.Op het Raayland College werd de voorbereiding op deelname aan de Limburgse
MEP Conferentie net als voorgaande jaren georganiseerd in de vorm van een
mini-MEP. Ruim honderd leerlingen uit 4 VWO kregen een voorlichting door oud-
deelnemers. Een groep van vijfendertig enthousiaste leerlingen meldde zich aan voor
de schoolvoorronde op 7 februari 2012.
De groep werd verdeeld over de volgende vijf lidstaten: Duitsland, Frankrijk, Italië,
Verenigd Koninkrijk, Griekenland. Bovendien werden de leerlingen ingedeeld in
een van de vier commissies. Elke commissie kreeg een vraagstuk voorgelegd.
Vooraf was geen uitgebreide inhoudelijke voorbereiding vereist, om de aanmelding
laagdrempelig te houden. De vraagstukken waren wel meer sturend dan voorgaande
jaren met als doel de debatten helderder te maken, meer concreet.De Commissie Cultuur en onderwijs kreeg het vraagstuk van de Europese
samenwerking en integratie. Moet er in Europa slechts in één taal overlegd worden?
Zou dat de efficiency bevorderen?De Commissie werkgelegenheid en sociale zaken. De commissie kreeg een
vraagstuk betreffende de huidige economische crisis in Europa voorgelegd. Mogen
lidstaten hun arbeidsmarkt afschermen en werknemers uit eigen land voorrang geven
bij vacatures?De Commissie Milieubeheer, Volksgezondheid en Voedselveiligheid besprak Het
vraagstuk van het drugsgebruik onder jongeren. Moet Europa het Nederlandse
beleid overnemen?Ten slotte was er de Commissie Burgerlijke Vrijheden, Justitie en Binnenlandse
Zaken. Zij boog zich over het vraagstuk van de Europese samenwerking tussen
politie en justitie. Moeten binnen Europa politie en justitie alle informatie delen?Op 7 februari begon het mini-MEP ’s morgens met een korte inleiding door de
schoolcoördinatoren, H. Gooren en G. van Zon. Zij begroetten de aanwezigen en
bespraken het verloop van de dag.Vervolgens namen de deelnemers plaats in hun commissies en begonnen zij aan de
vergaderingen. De bedoeling was dat de leerlingen discussieerden over hun kwestie
en uiteindelijk tot een gezamenlijke resolutie kwamen. De commissies werden
voorgezeten door oud-deelnemers die de discussies leidden en assisteerden bijbeter.
Na elk debat werd de resolutie in stemming gebracht. Een spannend moment: werd
hij verworpen of aangenomen? De vier resoluties werden alle verworpen.Na afloop van de plenaire vergadering ging het presidium in beraad. Na overleg,
waarbij de deelname in het plenaire debat en in de commissievergaderingen werd
meegewogen, kwamen de volgende leerlingen als winnaars te voorschijn:Joppe Pelzer (Economische en monetaire zaken)
Bas Paping (Regionale ontwikkeling)
Katja Vullings (Burgerlijke vrijheden, justitie en binnenlandse zaken)
Stef Voermans (Werkgelegenheid en sociale zaken)
Annabel van Casteren (Industrie, onderzoek en energie)
Martine Schaeffers (Buitenlandse zaken)
De zes deelnemers hebben in gezamenlijk overleg Joppe Pelzer aangewezen als
delegatieleider.Deze delegatie van het Raayland College zal het land Frankrijk vertegenwoordigen
tijdens de Limburgse MEP-conferentie.