Scholieren in de strijd: Europarlementariër voor een week. “Maar mevrouw de voorzitter, waar heeft de tegenpartij deze feiten vandaan?”

  • Scholieren in de strijd: Europarlementariër voor een week. “Maar mevrouw de voorzitter, waar heeft de tegenpartij deze feiten vandaan?”

    Scholieren in de strijd: Europarlementariër voor een week. “Maar mevrouw de voorzitter, waar heeft de tegenpartij deze feiten vandaan?”

    Een aantal weken geleden bezocht journaliste en blogger Tedje van Gils de schoolvoorrondes van het MEP op het Sintermeertencollege. Ze schreef hierover een verslag voor haar opleiding journalistiek omdat het MEP haar een ontzettend mooie gelegenheid leek om over te schrijven. Wij vonden het enorm leuk om het MEP eens te kunnen laten zien door de ogen van iemand anders en publiceren het daarom graag op onze site!

     

    Tekst en foto: Tedje van Gils

     

    Vijftig leerlingen van 4 VWO van het Sintermeertencollege in Heerlen deden dinsdag 21 januari mee aan de eerste schoolvoorronde van Model European Parliament Limburg.

     

    Een aantal leerlingen zit zenuwachtig aan hun schrift te friemelen of met hun pen te klikken. Toch best spannend om voor een hele klas te debatteren. Er zijn hele A4’tjes vol geschreven met argumenten van verschillende stellingen die met Europa te maken hebben. Er zitten duidelijk een aantal geboren debaters in het klaslokaal die zich goed hebben voorbereid en weten waar de stellingen over gaan.

     

    “Dank u wel, mevrouw de voorzitter”

    Een introductiefilmpje over Model European Parliament Limburg, ofwel ‘MEP’, maakt duidelijk wat de stichting precies doet en wat de leerlingen kunnen verwachten. Als de video is afgelopen, gaan de lichten weer aan. De eerste twee groepen leerlingen nemen plaats en de voorzitter, afwisselend gespeeld door drie 5 VWO-leerlingen die vorig jaar aan MEP Limburg hebben deelgenomen, legt uit hoe alles werkt. “Het is de bedoeling dat jullie via mij spreken. Als jullie je naambordje omhoog houden en de beurt krijgen om een argument in te brengen of te reageren op de tegenpartij, beginnen jullie dan ook met ‘dankjewel mevrouw de voorzitter’.”

     

    Tijdens het eerste debat wordt er nog niet veel met elkaar gediscussieerd. De stelling ‘Nederlandse banen moeten beschermd worden tegen andere EU-bewoners’ maakt weinig los bij de leerlingen. De voorzitter vraagt of er nog een reactie of een ander argument op tafel gelegd kan worden. Naarmate het debat vordert, worden de leerlingen echter steeds losser en levendiger.

     

    “Ik vind het belangrijk dat de scholieren hun mening durven te geven, en dat triggeren we tijdens dit project,” vertelt dhr. Braun. Naast school coördinator en leraar scheikunde is hij ook oud-bestuurslid van MEP Limburg en zit hij in de Raad van Advies van de stichting. “De meeste leerlingen zeggen van tevoren: dit is echt niks voor mij,” vertelt hij. Onderwerpen die te maken hebben met Europa zijn ongrijpbaar en staan vaak ver van de leerlingen af. Braun vindt dat leerlingen in het huidige schoolsysteem weinig presentaties moeten geven en moeten beargumenteren. “Dat leren ze heel goed in het traject van MEP Limburg.”

     

    Ondertussen is er in een ander lokaal een schoolvoorronde bezig van een andere 4 VWO-klas. De leerlingen zijn goed voorbereid en durven bovenal een discussie met elkaar aan te gaan. “Dat is vaak al het begin: dat ze durven om te debatteren,” zegt Braun. Tijdens de derde stelling ‘Turkije moet toetreden tot de EU’ worden er verschillende argumenten op tafel gegooid: “Volgens onderzoek willen inwoners van Turkije niet eens lid worden. Maar 17 procent van de Turken heeft er vertrouwen in dat Turkije ooit EU-lid wordt.” De voor-partij reageert hier kritisch op: “Mevrouw de voorzitter, waar heeft de tegenpartij deze feiten vandaan? En uit welk jaar komen deze feiten?” Hier hebben we te maken met een potentiele kanshebber die doorgaat naar schoolvoorronde twee. Daar staat de tegenpartij met een bek vol tanden: “Het onderzoek komt uit 2012.” “Tsja, daar kunnen ze nu heel anders over denken,” heeft de voorpartij daarop terug.

     

    Oversized maatpakken

    Joyce Nafzger deed in 2009 voor het eerst mee met MEP Limburg. Inmiddels is ze vice voorzitter van de stichting en is ze onder andere verantwoordelijk voor de externe PR. “Tijdens de schoolvoorrondes gaat het debatteren meestal wat stroef. De leerlingen tasten duidelijk nog af hoe dat eigenlijk moet, dat debatteren,” vertelt Nafzger. “Wat ik altijd mooi vind om te zien is dat de leerlingen een transformatie doormaken tijdens het hele proces. Van verlegen scholier naar iemand die als jongvolwassene echt serieus genomen wordt.” Tijdens de conferentie zijn de deelnemers verplicht om strak in het pak te verschijnen. De meisjes zijn helemaal opgetut met een blouse, colbertje en een rok tot op de knie. “De jongens dragen vaak een veel te groot maatpak van hun vader”, zegt Nafzger met een glimlach.

     

    Leerzaam traject?
    Maar hoe ervaren de scholieren het zelf eigenlijk? Het is duidelijk dat niet iedereen even geïnteresseerd is, maar er is er ook een groot aantal dat wel interesse heeft. Sjors Quaedackers uit 5 VWO, een van de voorzitters tijdens de schoolvoorronde, heeft vorig jaar meegedaan aan MEP Limburg. “Ik vind het een mooi initiatief. Ik heb veel geleerd over Europa, maar ik wist er ook al het een en ander vanaf. Wat ik vooral heb geleerd is de manier van debatteren.” Een groepje meiden haakt meteen af bij het horen van het woord debat. “Dit is gewoon niet mijn ding en ik ben er ook niet zo goed in,” vertelt er een.

     

    Uiteindelijk gaan er 16 van de 56 leerlingen uit 4 VWO door naar schoolvoorronde twee, die gehouden wordt op het gemeentehuis in Voerendaal. Wie er doorgaan wordt bepaald door de zes 5 VWO leerlingen en Ruud Braun samen met zijn collega Simon Wolfs. “Van een aantal leerlingen had ik wel verwacht dat ze door zouden gaan, maar ik heb ook een heleboel verrassende namen langs horen komen,” vertelt Ruud Braun.

     

    Twee leerlingen die geselecteerd zijn, zeggen meteen af: “Nee, dat ga ik echt niet doen. Niks voor mij, dat debatteren.” Joyce Nafzger vertelt: “Soms moeten we de leerlingen een beetje triggeren met leuke dingen. Zo gaan we tijdens de week van de Limburgse  MEP Conferentie ook altijd een avond naar SnowWorld in Landgraaf. Achteraf vinden ze het Europese gedeelte, waar het natuurlijk om draait, ook heel erg interessant, terwijl ze dat in eerste instantie niet verwacht hadden.”

     

    De tweede schoolvoorronde wordt op 3 april gehouden op het gemeentehuis van Voerendaal.

    Comments are closed.