Een laatste dag Straatsburg, dag 4

• Een laatste dag Straatsburg, dag 4

De dag begon mooi en rustig, na lekker uitgeslapen te hebben had iedereen de tijd om zich formeel te kleden en een stevig ontbijt te nuttigen. Herman, gewoon Herman, onze loyale chauffeur stond wederom voor ons klaar. Tijdens de busreis hebben we afscheid genomen van het statige Europees Hof voor de Rechten van de Mens en van de Raad van Europa.

Al snel rees het Europees Parlement in de verte op, wat een prachtig gebouw! Aan de gezichten binnen de groep was te zien dat het zeer tot de verbeelding sprak. Binnen stond ons eerst een strenge security check te wachten. Uiteraard verliep dit met onze voorbeeldige groep vlekkeloos. Het viel ons gelijk op dat het bijzonder rustig was. Onze gids vertelde ons dat dit kwam omdat de Europarlementariërs op dat moment in Brussel vergaderden. Ze vertelde enthousiast over de symboliek die verwerkt is in het gebouw. Een voorbeeld was het vele glas dat zou moeten duiden op transparantie en zo ook voor een band van vertrouwen. De binnenste ring van het gebouw is niet afgebouwd, net zoals Europa nog altijd zou kunnen groeien. Een prachtige symboliek, in een prachtig gebouw. We kwamen de plenaire zaal van het Europese parlement te Straatsburg binnen, wow! De 868 stoelen, cirkelvormig gestructureerd, waren in zekere zin adembenemend om voor het eerst in levende lijve te zien. Na ons bezoek liepen we onder de vlaggen door terug naar de bus. Op naar een heerlijke lunch in een gezellig café. We zijn vanmiddag zelfs verwend met een 3-gangen lunch.

Na de lunch gingen we naar de aanlegsteiger om aan boord te gaan van een glazen boot. Zo konden we optimaal genieten van een rondvaart over de rivieren van Straatsburg, nog even wat extra cultuur opsnuiven. Vele foto’s werden gemaakt. We konden onder andere het Europese parlement en het Europees Hof voor de Rechten van de Mens zien vanaf het water. Naderhand kregen we de kans om het centrum van Straatsburg zelf te ontdekken. Hier ondervonden wij, buiten de politieke functie, ook een zeer toeristische kant van de stad. De stad heeft veel oude en mooie gebouwen, onder andere de kathedraal die zowel van binnen als van buiten zeer indrukwekkend is. Ook werd er door de MEP’ers flink in de economie geïnvesteerd door te shoppen en ook de lokale horeca ondernemingen werden niet overgeslagen.

Voordat we onze laatste dag afsloten in Straatsburg gingen we als MEP delegatie eten bij een sfeervol lokaal restaurant gelegen nabij de kathedraal in het historische stadscentrum. Ook hebben we een streekproduct, de flankuchen als zeer geslaagd ervaren. Teruggekomen bij het hotel hebben we voordat we tot rust kwamen er nog een gezellige avond van gemaakt met zijn allen.

We concluderen dat het een zeer educatieve dag is geweest, net zoals we gewend zijn op deze reis. We kijken met veel vreugde uit naar de dag van morgen. Rond half tien vertrekken wij en laten we Straatsburg achter ons om nog eenmaal terug te keren naar Luxemburg voor een vrije dag vol cultuur.

Voor een fotoreportage van de gehele reis verwijzen wij u graag naar het fotoalbum van de Straatsburgreis 2015.